Neem de proef op de som
 
  • 17-10-2023-
  • door Lotte-

Jouw kans om te shinen Maak een sprankelend jaarverslag

 

Zó geef je een krachtig visitekaartje af

Een jaarverslag is iets anders dan een jaarrekening. Deze laatste is verplicht voor elke onderneming. Alleen grote bedrijven moeten een jaarverslag publiceren. Toch doen ook steeds meer mkb-bedrijven dit. Waarom? Hoe? Lees verder!

‘Gedurende de periode van 1 januari tot en met 31 december 2023 hebben onze vestigingen een gezamenlijk resultaat…’ Een jaarverslag is vaak een gortdroge opsomming. Slaapverwekkend. Niemand wil dit lezen. Daarom hier 5 tips voor een jaarverslag mét sprankeling.

 

Tip 1: deel je verhaal

Achter elk cijfer schuilt een verhaal. Gebruik deze verhalen als rode draad. Giet het jaarverslag bijvoorbeeld in dagboekvorm. Laat een directeur de resultaten vertellen in een interview. Of maak een reisverslag met mooie bestemmingen. Geef je verslag een kapstok.

Tip 2: kom in vorm

Wat lees je liever: een stapel A4’tjes of een kleurrijke microsite met korte infoblokjes? Precies. Dit geldt ook voor je relaties en medewerkers. Breng dus vaart in je verslag en gebruik beelden. En dan niet alleen staafdiagrammen en tabellen - maar foto’s en visuals die bij je passen.

 

Tip 3: doe 's anders

Geef je fantasie de ruimte. Denk buiten de kaders. Doorspek je verslag met quotes, interviews, afbeeldingen, kaders en opsommingen. Maak een tijdlijn, infographic of fotosafari. Je kunt het geschreven verslag ook helemaal loslaten. Maak bijvoorbeeld een (animatie)video.

Tip 4: hou het fris

Aan elk jaar komt een einde. Aan de houdbaarheid van jouw jaarverslag dus ook. Kijk elk jaar door een nieuwe bril naar je bedrijf: vind een originele insteek of verrassende vorm. Zó spat je bedrijf van het scherm of papier. En inspireer jij je medewerkers, klanten en relaties.

 

Tip 5: evergreen content

Een jaarverslag bevat vaak bergen informatie over je bedrijf. Formuleer deze inhoud aansprekend. Knip het op in stukjes. Deze stukjes kun je nog jaren gebruiken, bijvoorbeeld op je website of in een magazine. Evergreen content, noemen we dit soort herbruikbare content.

Ben je nog wakker?

Veel jaarverslagen zijn slaapverwekkend. Terwijl het zo'n mooie kans is om jezelf te laten zien. Kies dus bewust voor de opzet, inhoud en tone of voice. Wil je sparren of heb je hulp nodig? Schakel ons in, neem contact met ons op!

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.