Neem de proef op de som
 
  • 04-07-2023-
  • door Lotte-

Winnende offertes schrijven Hoe krijg je vaker een ‘ja’?

 

Win je ontvanger voor jouw voorstel

De toon en inhoud van jouw offerte of prijsopgaaf én de begeleidende e-mailcorrespondentie bepalen voor een groot deel of de deal gaat vallen. Dat kun je bespelen.

Met een actieve en klantgerichte schrijfstijl. Foutloos taalgebruik. En vooral: door het hart van de ontvanger te raken. Dat is nog belangrijker dan het prijskaartje.

Stel al je teksten daarom met aandacht op. Bereid je goed voor. Lees je in in je ontvanger. Het doel: vaker een ‘ja’ op jouw voorstel.

 

Offertes: een hogere winratio?

Een hogere winratio van je offertes. Daar doe je het allemaal voor. De snelste manier om dit te bereiken: stop met het aanbieden van offertes die je niet kunt winnen.

Het maken van een prijsopgaaf kost veel minder tijd dan het maken van een offerte. Dit is een waardevol alternatief voor het opstellen van een offerte.

Strategische keuzes maken
Steek jouw tijd en energie in offertes met een kans van slagen. Vraag je altijd af wat je ontvanger echt wil weten:

  • Wil hij vooral een prijsopgaaf over een product of dienst?
  • Of is er behoefte aan een onderbouwing hoe jij bijdraagt aan de businesscase?

Maak heldere keuzes. Want het sluiten van een complexe deal vraagt om investering van middelen (zoals tijd), betrokkenheid en strategische afstemming tussen ons aanbod en de behoeften van je ontvanger.

 

Jouw offertetekst zet de toon

Aan de slag: 4 tips

  1. Maak het persoonlijk
    De offerte is meestal aan één of een paar mensen gericht. Je kunt dus redelijk persoonlijk maar professioneel communiceren. Bij goed contact kun je de begeleidende e-mail met ‘je’ schrijven.
     
  2. Duidelijke opbouw
    Schrijf de opbouw zo dat de offerte en bijbehorende tekst scanbaar te lezen zijn. Maak gebruik van korte zinnen en een goede alinea-indeling. Spreek de ontvanger direct en to the point aan.
     
  3. Benoem de businesscase
    Benoem duidelijk de businesscase van je ontvanger en hoe jij hieraan bijdraagt. Je verkoopt de toegevoegde waarde van je expertise, en een product of dienst (en niet alleen de prijs).
     
  4. Een goede afsluiter
    De afsluiter van de offerte moet goed zijn, hier vindt de conversie plaats. De afsluiter blijft vaak lang hangen. Wees extreem duidelijk over wat jij van de ontvanger verwacht en wat de ontvanger van jou mag verwachten.

Standaardteksten vormen hierbij een hulpmiddel. Je hoeft je niet te verschuilen achter deze ‘standaard’. Je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je tekst.

 

Sluit de deal

Heldere tips voor meetbaar resultaat

Converterende offertes schrijven? Vigor & Zest staat je met raad en daad terzijde. We kijken graag met je mee naar je offertes en adviseren wat er anders kan. Of nemen met plezier het schrijfwerk uit handen. Neem contact met ons op om een afspraak te maken. Tot snel?

 

Proefopdracht

Zakelijke schrijfuitdaging? Neem de proef op de som en laat Vigor & Zest je helpen.