Blijf kalm - voorkom de corporate schrikreactie

vr 01 september 2017 | Lotte

Vandaag wil ik jullie meenemen in een pijnlijk voorval. Een Echt Vervelende gebeurtenis die zich kan voordoen als een bureau werkt voor grotere bedrijven. Bij De Huurwoordenaar hebben we deze situatie al meer dan eens aan de hand gehad. Lees, huiver en ontdek hoe je dit voorval helpt voorkomen.

Paniek in de boardroom: pijnlijk verhaal Paniek in de boardroom: pijnlijk verhaal

Stel je voor: een communicatiemanager heeft een laagdrempelig plan dat uitblinkt in eenvoud. Hij wil bijvoorbeeld meer eerlijke, échte verhalen op de werkenbij-site. Dus vraagt hij jouw bureau om collega’s te interviewen met een simpele handcamera (camjo). Geen scripts of draaiboek. Mensen vertellen open over hun werk. Inhoudelijk. Transparant en direct, echt van deze tijd.

Zo gezegd, zo gedaan

Na een dag filmen en monteren is het eindresultaat daar. Jij bent er trots op. Gewone mensen, die normaal reageren op een spontane vraag. Het geeft echt een inkijkje in het bedrijf. Triggerend voor de schaarse talenten op de arbeidsmarkt. Vooruitstrevend. En de communicatiemanager is ook blij.

Tot… de eerstvolgende teamvergadering. Dan volgen er reacties als:

  •   Dat woord (‘…..’) mogen we absoluut niet extern gebruiken!
  •   Zij had wel eens een ander jurkje kunnen aantrekken!
  •   Alleen een projectmanager mag over dit project vertellen!
  •   Die collega is echt te oud om over ons bedrijf te praten.
  •   Ik vind het muziekje helemaal niks.
  •   Het is niet oké dat die collega zich kritisch uitlaat over de inwerkperiode!
  •   Er zitten te weinig (of juist te veel) vrouwen in dit filmpje!

Kortom: blinde paniek breekt uit.

Hoe loopt dit af?

Tragisch genoeg is de uitkomst van dit proces voorspelbaar…

  •   In twee of drie correctierondes probeer jij al je ‘fouten’ (want zo wordt het inmiddels gepercipieerd) weg te poetsen.
  •   Maar er komen steeds nieuwe addertjes onder het gras vandaan.
  •   Tot uiteindelijk de beslissing valt om het project af te blazen.
Onze ‘fout’? De wereld op zo’n kop! Onze ‘fout’? De wereld op zo’n kop!

Eerlijk, open en direct?

Het is zo jammer om dit mee te maken. Helaas is het ons een aantal keer gebeurd. Niet alleen bij video-opnames: ook interviews en blogs zijn er kwetsbaar voor. Daarbij gaat het immers ook om echte mensen met echte verhalen. Ook voor de schrijfstijl van teksten zijn ‘eerlijk’, ‘open’ en ‘direct’ tricky uitgangspunten. Want eigenlijk past dit niet goed bij het grootbedrijf.

In grote bedrijven gelden veel (on)geschreven regeltjes, huisstijlrichtlijnen, schrijfwijzers en communicatiestrategieën. Collega’s worden erop afgerekend als ze hier niet precies aan voldoen. Om 100% op ‘safe’ te spelen maak je - in het voorbeeld van de video - een uitgebreid script en draaiboek. Conform alle huisstijlregels en in overleg met de afdeling HR en corporate communicatie. Met helaas als geijkt resultaat: een glad promopraatje waaraan niemand aanstoot kan nemen. En dat dan ook niet heel inspirerend is voor kandidaten.

Veel bedrijven wíllen open communiceren

Hoe gaan wij hiermee om?

Het eeuwige dilemma. Want het is zo zonde om elk vernieuwend plan bij voorbaat dicht te kitten, zodat er geen ruimte is voor creativiteit en spontaniteit. Zeker omdat ook veel grote bedrijven júist graag meer transparant en open willen communiceren.

Daarom proberen wij bij ‘verfrissend oprechte’ projecten bij grote organisaties in een vroeg stadium te wijzen op deze valkuil. Zodat onze klant in zijn bedrijf draagvlak kan creëren voor het plan, verwachtingen bij collega’s strak kan managen. Ook sturen we vaak op de gulden middenweg. Door bijvoorbeeld ‘spontane’ interviews met alle betrokkenen wel voor te bespreken. Zo wordt het eindresultaat wat minder authentiek, maar komen we er samen toch goed uit.

Wil jij eens ‘wat anders’?

Dus: werk jij bij een groot bedrijf en wil je eens ‘wat anders’? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende ideeënsessie. Wij helpen je graag om jouw vernieuwende project – binnen de mogelijkheden - tot een succes te maken.