Bloghelpdesk: SEO-copywriting

di 10 april 2018 | Lotte

Een blog is de ideale manier om je website te optimaliseren voor Google. In je blogposts kun je namelijk stapsgewijs elke keer 1 pagina optimaliseren op 1 keyword. Op een natuurlijke manier. Dit is niet storend voor de lezer maar wél effectief. Ontdek hoe in deze masterclass SEO-copywriting. Pen in de aanslag! 

Lees meer en word een SEO-expert Lees meer en word een SEO-expert

Stap 1: keywords-inspiratie

Laat ik voorop stellen: keywords bedenk je niet zelf. Jouw top-keywords voor SEO-copywriting zijn de woorden waarop veel wordt gezocht tegen lage concurrentie. Maar om deze keywords te vinden, moet je wel bepalen in welke richting je het zoekt. Dus maak eerst een lijst met onderwerpen waarop jij graag gevonden wilt worden. Deze stap kun je altijd weer herhalen, het is de start van SEO-copywriting.

Stap 2: keywords kiezen

Er zijn verschillende online tools die je helpen om gemakkelijk de beste keywords te vinden voor SEO-copywriting. Sommige zijn gratis, maar die werken vaak niet handig. Om serieus met SEO-copywriting aan de slag te gaan, moet je investeren. Neem gerust contact met ons op om je te laten informeren welke tools wij handig vinden. Of ga zelf op onderzoek uit. Veel tools kun je eerst uitproberen in een gratis testperiode.

Stap 3: keywords verdelen

Nu heb je als het goed is een lijst met kansrijke keywords voor SEO-copywriting. Vraag je af: over welk onderwerp zou ik wel een blog kunnen schrijven? Waar weet ik veel vanaf, kan ik tips over geven of heb ik een uitgesproken mening over? Tip: ga niet worstelen met een onderwerp waarover je niets te melden hebt. Maak een lijstje met de keywords waarover je graag wilt bloggen plus de invalshoek van je blog.

3% van de woorden op de pagina = keyword

Stap 4: blog opstellen

Nu ga je stapsgewijs je blog vullen. Schrijf elke maand (of vaker) een post volgens de uitgangspunten van SEO-copywriting. Plaats het keyword in je tekst, zo’n 3% van het aantal woorden op de pagina. Zet het woord sowieso in de kop, de intro en in een tussenkop. Voor diegenen die wegwijs zijn in hun cms: plaats het keyword ook in de pagetitle en metadescription tag. Dit zijn belangrijke ‘rankingfeatures’ bij SEO-copywriting.

Stap 5: links, links, links

Naast SEO-copywriting kunnen ook in- en externe links je Google-ranking verder verbeteren. Gebruik in de link het keyword van de pagina waarnaar je verwijst. Drie aandachtspunten:

  •   Interne links Link in de blogs onderling naar de andere blogs voor meer informatie. Dit versterkt het effect van SEO-copywriting. Niet te vaak, alleen als het relevant is. Dan zit je altijd goed.
  •   Externe plaatsingen Bied je blog aan voor plaatsing bij partnerbedrijven, je brancheorganisatie, verenigingen etc. Vraag of men een linkje plaatst naar jouw website als auteur.
  •   Social media Plaats een post over je blog op LinkedIn, Facebook, Twitter en andere netwerken waar je lid van bent. Ook dit versterkt het effect van SEO-copywriting.
Relax en geniet van de SEO-kringloop Relax en geniet van de SEO-kringloop

En dan… van vooraf aan

Ben je door je keywords heen? Begin dan gewoon weer bij stap 1 in de ‘SEO-copywriting-levenskringloop’. Wellicht zijn er inmiddels andere topics die spelen in de markt. Of heb je nieuwe producten ontwikkeld. Ga los in creativiteit en heb plezier in wat je doet. Want bloggen is vooral gaaf om te doen! Toch nog onzeker? Trap niet in de valkuilen van SEO-copywriting en lees mijn blog over SEO-misverstanden.

Hulp nodig bij SEO-copywriting?

Kun je hulp gebruiken bij de keuze van je keywords voor SEO-copywriting? Of bij het schrijven van blogs? De bloghelpdesk staat voor je klaar! Wij verzorgen ook graag een training waarin we jouw afdeling inwijden in de SEO-copywriting-kringloop. Wij hebben geen geheimen. Neem contact op en bespreek de mogelijkheden.

Tot de volgende bloghelpdesk! Tot de volgende bloghelpdesk!