Gepassioneerde verbinder met klantfocus?

vr 03 november 2017 | Lotte

‘Ben jij die proactieve zelfstandige teamplayer, op zoek naar een nieuwe uitdaging in een jonge, dynamische organisatie?’ Vacatureclichés, we kennen ze allemaal... De Huurwoordenaar krijgt vaak vragen over vacatureteksten die wél stopkracht hebben. Wat is het geheim? Graag licht ik een tipje van de sluier op.

Veel vacatureteksten lijken erg op elkaar. Vaak komen dezelfde woorden (spin in het web, analytisch, can-do mentaliteit) keer op keer terug, bij verschillende bedrijven. Dit heeft een nadeel: hierdoor voelt de lezer zich niet persoonlijk aangesproken.

Tip 1: concrete taal

De oplossing is eenvoudig. Kijk verder dan de algemene beschrijving en vraag je af: wat betekent dit woord bij ons – in deze specifieke functie?

‘Communicatief vaardig’ kan bijvoorbeeld betekenen dat je:

  •   vergaderingen voorzit en achteraf helder samenvat voor de aanwezigen
  •   bezoekers verwelkomt, een kopje koffie zet, even een praatje maakt
  •   foutloos rapporten opstelt en helpt om adviesteksten te corrigeren

Etc, etc… wees concreet! Zodat de lezer zich herkent in het profiel.

En daar is de creatieve duizendpoot... En daar is de creatieve duizendpoot...

Tip 2: vragen? Geven!

Veel vacatureteksten bevatten een lange lijst met eisen. De opsomming ‘We bieden’ is vaak een stuk korter en bevindt zich ergens onderaan de pagina. Draai het eens om: vertel eerst wat je te bieden hebt. En bied altijd meer dan je vraagt.

Kortom, benader de vacaturetekst als een advertentie. Vraag je af: welke kandidaten wil ik aantrekken (doelgroep), wat beweegt hen en hoe vormt mijn aanbieding (de functie) het antwoord op hun wens?

Pas ook op met zogenaamd ‘persoonlijkheidsbeschrijvingen’ die in feite verkapte eisen zijn. Zoals dat ‘geen 9-tot-5-mentaliteit’ meestal betekent dat je regelmatig moet overwerken – en niet dat je in vertrouwen zelf je werktijden flexibel indeelt en kunt thuiswerken. Kortom: vragen zonder daar per se iets voor terug te geven.

Heb je toch bepaalde verwachtingen (vragen) waaraan een sollicitant móet voldoen? Ontzenuw het pijnpunt. Maak de verwachtingen expliciet, dan valt het namelijk vaak wel mee. Vraag je vervolgens ook af: wat stelt onze organisatie er tegenover? Kun je met overwerk extra vakantiedagen verdienen, mag je regelmatig thuiswerken, krijg je een laptop van de zaak, kun je snel carrière maken? Wees positief!

Tip 3: zachte eisen naar de bodytekst

Zaai geen twijfel… wees helder! Waar moet de sollicitant minimaal aan voldoen om überhaupt een kans te maken? Maak deze eisen concreet en meetbaar.

  •   Dus niet: wo-werk en -denkniveau
  •   En wel: minimaal een wo-bachelordiploma
  •   Dus niet: resultaatgericht in projectmatig werken
  •   En wel: je kunt voorbeelden noemen van projecten die jij tot een goed einde hebt gebracht

Wil je toch zachtere persoonskenmerken noemen? Zoals een vlotte babbel? Dit is geen functie-eis (want niet meetbaar). Beschrijf liever in de bodytekst op welke manier deze verwachting in de functie past. Bijvoorbeeld: jij weet talenten in 30 seconden te overtuigen om met ons in gesprek te gaan.

Word een vacature-pro

Deze 3 tips geven een eerste aanzet naar vacatureteksten met resultaat: meer reacties van de juiste kandidaten. Maar om je gericht te adviseren over verbeterpunten, zou ik een analyse moeten maken van de vacatureteksten die jullie organisatie nu publiceert.

Nieuwsgierig? Stuur ons wat voorbeelden, dan geeft De Huurwoordenaar graag aan welke verbeterpunten en ideeën we zien. En/of verzorgt een training op maat met voorbeelden en oefeningen uit het eigen werk van jullie organisatie. Voor opvallende vacatureteksten – met stopkracht!