Je website vindbaar maken? Dít werkt niet!

wo 10 januari 2018 | Lotte

Je wil je website vindbaar maken in Google, meer bezoekers trekken? SEO is ‘hot’, het is ook bij ons een veelgevraagde dienst. Maar wat veel mensen onder SEO verstaan - een aantal keywords kiezen en deze supervaak herhalen - werkt dus niet. Ik ontzenuw graag 10 wijdverbreide SEO-misverstanden.

Misverstand 1: keywords bedenk je zelf

“Welke woorden passen bij ons product? Kwaliteit, Strategie, Win-win?” Helaas gebeurt het nog te vaak: bedrijven die zelf keywords ‘verzinnen’. Je website vindbaar maken, begint met de vraag: waarop zoeken mensen eigenlijk? En wat doet de concurrentie? Zo’n keywordonderzoek vraagt om de nodige knowhow en tijd.

Misverstand 2: SEO-tekst is lelijk

Kromme, slecht vertaalde zinnen. Hetzelfde woord dat keer op keer terugkomt. Onnatuurlijke (tussen)koppen, bedoeld om deze term nog vaker te spuien. Dit soort SEO-teksten komen inderdaad voor, maar het is absoluut niet nodig om je website vindbaar te maken. Ook deze blogpost is een SEO-artikel. En hij leest prima weg. Toch?

Misverstand 3: keywords moet je vaak herhalen

‘Deze stoel is een stoel met een voor een stoel ongekend zitcomfort. Wat een stoel!’ Dit soort teksten werken averechts. Met een beetje pech ziet Google je als een ‘keyword-spammer’ en krijg je minpunten in de ranking. En mocht dat niet gebeuren, dan knapt je (potentiële) klant alsnog finaal af op je webteksten.

Misverstand 4: gebruik superveel keywords

Hoe meer verschillende keywords, hoe beter? Niet per se.

  •   Selecteer liever een stuk of 10 zoektermen die effectief je website vindbaar maken.
  •   En dan bedoel ik dus niet 10 per pagina - maar voor de hele site.
  •   Per pagina is 1 hoofdkeyword voldoende, eventueel afgewisseld met synoniemen.

Misverstand 5: én superveel interne links

Het klopt dat interne links kunnen bijdragen aan de ranking van een pagina. Maar ook hier geldt niet: hoe meer, hoe beter. Dit kan zelfs averechts werken. Het gaat om de kwaliteit van de links. Dus: links op de juiste plek, met de juiste zoektermen erin. Dan helpt een goede interne linkstructuur wél je website vindbaar maken.

Hoe meer keywords, hoe beter? Niet per se. Hoe meer keywords, hoe beter? Niet per se.

Misverstand 6: hoofdpagina’s vol keywords

Een website vindbaar maken, begint met de juiste keywords. Maar dat betekent niet dat je de homepage en andere belangrijke pagina’s hiermee ‘vol hoeft te plempen’. Integendeel. Het werkt vaak veel beter en prettiger om blogpostings, artikelen en ‘lees meer’-achtige informatiepagina’s in te richten als de SEO-pagina’s.

Misverstand 7: keywords gebruik je in tekst

De bodytekst op een pagina is niet de enige plek om je keyword te plaatsen. Kijk goed naar de mogelijkheden van je cms:

  •   Juist de pagetitle en meta description tag zijn belangrijke rankingfeatures.
  •   Dit geldt ook voor de hoofd- (h1) en tussenkoppen (h2).
  •   En bij een plaatje kun je vaak een alt tag (beschrijving voor Google) opgeven.

Misverstand 8: SEO doe je op je eigen site

Links naar jouw pagina’s op andere (externe) sites, zijn heel goed voor je ranking. Je website vindbaar maken, betekent dus ook: bloggen op een andere site (zoals een brancheorganisatie of partnerbedrijf). Berichtjes plaatsen naar jouw site op social media. En actuele artikelen elders publiceren (met een link naar jouw site).

Misverstand 9: je moet snel resultaat zien

Verwacht geen instant resultaat: Google heeft tijd nodig om je pagina’s te indexeren. Ook komen pagina’s die langer bestaan ‘geloofwaardiger’ over voor de zoekmachine. Een website vindbaar maken, is dus ook een geduldkwestie. Vaak begin je na een maand of drie pas te merken wat jouw SEO-pagina je oplevert.

Misverstand 10: SEO is een project

‘Oké jongens, dan maken we nu 10 SEO- pagina’s. Volgende week klaar?’ Zonde! Alles verandert: zoekgedrag, concurrentie op een keyword, jouw dienstverlening, thema’s in je branche. Je website vindbaar maken, is een proces waaraan je steeds kunt schaven. Dus neem liever de tijd, ontwikkel af en toe een nieuwe pagina.

Wij helpen je website vindbaar maken

Wij zijn geen mysterieus SEO-bureau met geheime methodes en een visionaire Google-goeroe. Integendeel: we verzorgen graag een training voor jouw afdeling waarna je zélf met SEO aan de slag kunt. Of we nemen je het werk (deels) uit handen. Daag ons uit met een proefopdracht: wij helpen je website vindbaar maken!