Ook ‘iets’ doen met contentmarketing? 6 tips

vr 02 februari 2018 | Michelle

Veel bedrijven willen iets met contentmarketing. Om (potentiële) klanten aan te trekken, te boeien en binden met relevante berichten. Hoe doe je dat? Hoe pak je het strategisch aan, hoe vind je inspiratie en waar verspreid je jouw verhaal? De Huurwoordenaar denkt met je mee.

Contentmarketing is een hype. En dat is deels terecht, want vaak heeft een goed geschreven blog meer impact dan een dwingende advertentie. En het kan een slimme manier zijn om meer interactie met je doelgroep te creëren. Wil je ook aan de slag met contentmarketing, maar weet je nog niet exact hoe te beginnen? We geven je 6 tips:  

Tip 1: contentmarketing is geen doel

Een eerste advies: zie contentmarketing niet als een doel op zich. Bedenk vooraf wat je ermee wilt bereiken. Dat kan zijn:

  •   naamsbekendheid creëren
  •   een nieuwe doelgroep aanspreken
  •   een specifiek product promoten

Tip 2: maak strategische keuzes

Maak een plan voor de creatie en planning van contentmarketing, op basis van je doelen. Denk goed na over de frequentie, insteek, timing. En via welke kanalen je de content verspreidt. Wil je minimaal eens per week een blog plaatsen, dan heb je daar ideeën en tijd voor nodig. ‘Even’ een blog schrijven kost vaak meer tijd dan verwacht.

"Even een blog schrijven kost vaak meer tijd dan verwacht."

Tip 3: verras met originaliteit

Voorwaarde voor sterke contentmarketing is dat het relevant moet zijn voor je doelgroep. Wees niet dwingend, maar verpak je commerciële boodschap in originele berichten.

  •   Dus niet: “Koop onze koffie, want het is de beste.”
  •   Maar bijvoorbeeld wel: “Bekijk het ochtendritueel van… ”

Verleid je doelgroep met originele uitingen die opvallen, sympathie opwekken en/of uitdagen tot interactie.

Tip 4: blink uit met beeld

Wil je ook visueel opvallen? Zet contentmarketing altijd kracht bij met een sterke foto, video, GIF of infographic. Een Facebookpost met een foto wordt over het algemeen beter bekeken dan puur tekstuele content. Lees ook de blog van Martine over beeldgebruik in teksten.

Contentmarketing: maak het krachtig met beeld Contentmarketing: maak het krachtig met beeld

Tip 5: kies een passende tone-of-voice

Denk niet alleen na over wát je wil delen, maar ook op welke toon je dat wil doen. Een goede tone-of-voice sluit aan bij je doelgroep, is enthousiasmerend en overtuigend. Dat gaat verder dan kiezen tussen ‘u’ en ‘jij’. Denk na: wat is de stem van jouw bedrijf? Pas deze tone-of-voice vervolgens consequent toe, zodat je herkenbaar bent.

"Denk na: wat is de stem van jouw bedrijf?"

Tip 6: analyseer en leer

Contentmarketing is vaak een kwestie van experimenteren, bijwerken en opnieuw proberen. Analyseer hoe de content door je publiek wordt ontvangen. Welke berichten worden het meest gelezen, en via welk kanaal krijg je de leukste reacties? Verlies je marketingdoel daarbij niet uit het oog en pas je content hierop aan.

Hulp bij contentmarketing

Zoek je een contentpartner die knallende teksten schrijft én meedenkt? Daag ons uit met een proefopdracht! Wij werken ook graag samen met andere bureaus, zodat jouw contentmarketingplan het best tot zijn recht komt.