Zakelijk bloggen in 4 stappen

di 12 december 2017 | Lotte

Jij wilt voor je organisatie ook zo’n platform waar enthousiaste collega’s hun producten, visie en ervaringen sprankelend over de bühne brengen! Maar... hoe begin je? Hoe wordt én blijft je zakelijke blog een succes? De bloghelpdesk helpt je.

Stap 1: doelstellingen

Wat zijn je doelstellingen met de blog? Meer online aanwezigheid, bijdragen aan SEO, thought leadership, collega’s werven, conversie of een combinatie hiervan? Wees concreet in je doelstellingen, dan weet je veel beter waar de auteurs en blogs aan moeten voldoen. Het is jouw eerste stap naar succesvol zakelijk bloggen.

Enkele voorbeelden:

  •   Veel online aanwezigheid vraagt om veel blogs (plus social posts)
  •   Voor SEO-optimalisatie heb je wellicht externe redactie nodig
  •   Thought leadership vraagt om originaliteit, visie op het vakgebied
  •   Conversie vraagt om scherpe call-to-actions / aanbiedingen

Stap 2: auteurs (ambassadeurs!)

Het is belangrijk om de juiste mensen te vinden die met veel plezier meewerken aan je zakelijke blog(platform). Ambassadeurs dus! Want zakelijk bloggen is ook: gaaf om te doen. Verhalen van echte experts spreken tot de verbeelding. Kies voor enthousiaste ambassadeurs die écht kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen. Dit is belangrijker dan of ze veel tijd hebben om te bloggen (zie stap 3, werkwijze) of een verhaal kunnen schrijven. Want bij dat laatste helpt de bloghelpdesk!

Stap 3: werkwijze

Spreek een werkwijze af die realistisch is voor de ambassadeurs. Maak duidelijke afspraken over de uitgangspunten en frequentie van het zakelijk bloggen. De bloghelpdesk ondersteunt je hierbij.

Bijvoorbeeld:

  •   Iedere ambassadeur krijgt twee keer per maand een reminder om een blog te schrijven, met daarbij een aantal tips voor actuele onderwerpen.
  •   De ambassadeur kiest een onderwerp, stelt een conceptblog op en stuurt deze naar de bloghelpdesk voor een tekstuele redactieslag.
  •   De bloghelpdesk voert eindredactie, plaatst de blog op de website en post een bericht op LinkedIn, Facebook en Twitter.

Dit is een suggestie. Voor de manier van werken is uiteraard veel meer mogelijk, zoals zakelijk bloggen via ghostwriting. Voor collega’s met een druk werkschema kan ‘blogging on wheels’ een uitkomst zijn. Hierbij interviewt de bloghelpdesk de auteur telefonisch tijdens een langere autorit. Wij werken de blog verder uit en leggen deze voor ter akkoord aan de auteur.

Stap 4: continuïteit

Je blog staat online, het ziet er fris uit, de eerste posts krijgen positieve reacties. Missie geslaagd? Zeker niet! De grootste uitdaging van zakelijk bloggen is: continuïteit creëren. Hier moet je energie in steken. De bloghelpdesk houdt naar wens continu vinger aan de pols, inspireert met blogonderwerpen, geeft schrijftips en springt bij waar nodig. Zodat jij altijd zeker bent van een actueel blog.

Bloghelpdesk voor zakelijk bloggen

Vraag jij je af: hoe kunnen wij starten met zakelijk bloggen? Hoe enthousiasmeer ik collega’s om mee te doen? Hoe houd ik grip op de kwaliteit van de teksten? De Huurwoordenaar richt graag een bloghelpdesk op maat in. Bij bloggen draait het vooral om: er plezier in hebben. Wij ondersteunen altijd op de manier die voor jullie werkt. Daag ons uit met een proefopdracht!