Hoe vind je een freelance-copywriter?

di 23 januari 2018 | Lotte

Zoek je een goede freelance-copywriter? Dat kan verwarrend zijn! Er zijn zoveel aanbieders. Van eenpitters tot grote bureaus, met prijzen die variëren van enkele tientjes tot honderden euro’s per uur. Hoe scheid je het kaf van het koren? Wie vraag je om een proefopdracht? Doe je voordeel met onderstaande tips.

1. Bedenk: tekstschrijver of copywriter?

Zoek je een freelance-copywriter of -tekstschrijver? Dit is niet hetzelfde!

  • Een tekstschrijver stelt keurige en foutloze brieven, jaarverslagen, persberichten en notulen op. Nette teksten waaraan niemand aanstoot kan nemen.
  • Een copywriter denkt in concepten, spreekt de doelgroep aan, begint gerust een zin met ‘maar’ of ‘en’. Alles om jouw (commerciële) doelstelling te behalen.

Een copywriter is vaak ook een tekstschrijver. Andersom is dit niet zo. Dus bedenk goed wat voor tekst je nodig hebt.

2. Vraag om voorbeelden

Het is altijd zinvol om eerder werk te bekijken als je een freelance-copywriter op het oog hebt. Pas wel op met subjectieve voorkeuren (zoals afknappen op een bepaald woord waaraan jij een hekel hebt). Vraag je liever af:

  • Komt de tekst verzorgd en professioneel over?
  • Wie is de doelgroep en past de tekst hier goed bij?
  • Wat is het doel en werkt de tekst hier logisch naartoe?

Met een freelance-copywriter die helemaal geen voorbeelden verstrekt, kun je wellicht beter niet in zee gaan.

3. Geef aan wat jou aanspreekt

Stuur voorbeelden van teksten of websites die jou aanspreken. Dit geeft de freelance-copywriter een beeld van jouw smaak en verwachtingen. Als dit niet past bij zijn of haar manier van werken, kan hij of zij dit direct aangeven. Draait hij of zij eromheen? Vertrouw op je gevoel, wellicht is dit geen goede match.

4. Informeer naar de service

Een belangrijk punt om naar de informeren, vooral bij grotere bureaus. Het laatste wat je wilt is voor elke tekstcorrectie of wijziging je aanvraag per e-mail indienen in een ticketsysteem, waarna je dagen kunt wachten op een inhoudelijk antwoord. Vraag dus van tevoren hoe een project en het overleg verloopt.

5. Is er een back-upplan?

Dit is juist een belangrijk aandachtspunt bij kleine bureaus of een zzp freelance-copywriter. Wat gebeurt er bij ziekte en vakantie? Is er een andere collega of partner beschikbaar en ingelezen op het project? Zo voorkom je onaangename verrassingen en weet je dat het werk altijd (redelijk) snel weer kan doorgaan.

6. Proefopdracht

Vraag of de freelance-copywriter een proefopdracht kan uitvoeren. Een professional doet dit graag (vaak tegen gereduceerde kosten). Er is iets niet in de haak als je direct vastzit aan afspraken voor de toekomst. Een proefopdracht is aftasten voor beide partijen, dus geef de freelance-copywriter wel de kans om nog correcties de doen.

7. Denk ook vooruit

Ben je op zoek naar een freelance-copywriter voor je website? Maar zoek je op termijn ook iemand voor je nieuwsbrief, blog, SEO-optimalisatie of persberichten? Informeer direct welke vaardigheden en ervaringen de freelance-copywriter in huis heeft. Zo hoef je later niet alsnog op zoek naar een ander.

8.Vraag naar aanvullende diensten

Heb je (nu en in de toekomst) echt alleen een freelance-copywriter nodig? Of zullen er soms ook teksten vertaald moeten worden, opgemaakt, wil je eventueel foto’s bij je tekst, een vlog of video? Vraag of de freelance-copywriter dit aanbiedt in samenwerking met andere professionals. Dit scheelt je een heleboel geregel.

Freelance-copywriter gezocht?

Ben jij op zoek naar een goede freelance-copywriter? Wij sturen je met plezier enkele voorbeelden van ons werk. Geef ook gerust aan wat jij zoekt in je teksten. We werken altijd met persoonlijke service (geen ticketsysteem) en zijn ook bereikbaar in de vakantie. Enneh... daag jij ons uit voor een proefopdracht? Heel graag!