How-to: opbouw van je wervende tekst

vr 09 maart 2018 | Lotte

Ga je een wervende tekst schrijven? Ga er gerust vanuit dat je lezer haast heeft en niet geïnteresseerd is. Jíj wilt iets verkopen, hij zit niet te wachten op jouw verhaal. Daarom is het traditionele tekststramien ‘inleiding, kern en slot’ totaal ongeschikt voor een wervende tekst. Hoe dan wel? Ontdek een handig stappenplan.

Geen interesse, je lezer heeft haast! Geen interesse, je lezer heeft haast!

Stappenplan wervende tekst

De opbouw van een wervende tekst is cruciaal. Hoe trek de aandacht van de lezer en hou je deze vast? Door in te spelen op zijn wensen of vragen. Hem persoonlijk te raken. Hierna presenteer je jouw oplossing én doet een onweerstaanbaar aanbod.

Stap 1: pak de aandacht

Je wilt snel de aandacht van de lezer trekken. Dit doe je door in de intro van je wervende tekst dé vraag te benoemen waarop jouw product of dienst het antwoord is. En dan bedoel ik dus niet jouw vraag, maar de vraag waar de lezer mee zit.

Verkoop je bijvoorbeeld whitening-tandpasta?

  •   Schrijf dan niet: ‘de beste innovatie volgens nieuwe inzichten’
  •   Maar wel: ‘wilt u graag wittere tanden?'
Je wilt snel de aandacht van de lezer trekken

Stap 2: versterk de interesse

Dit is het volgende punt van je wervende tekst. Sluit aan bij de gedachten, ervaringen, wensen of vragen van de lezer. Om terug te keren naar het voorbeeld van de whitening-tandpasta: je geeft hier dus nog geen uiteenzetting over technische details en achtergronden. Benoem in dit deel van je wervende tekst liever:

  •   In welke situaties witte tanden zelfvertrouwen geven
  •   Dat er zoveel keuze is in tandpasta’s, wat kies je?
  •   Dat er helaas ook producten zijn die nauwelijks werken
  •   Etc, etc…

Stap 3: kop ‘m in

Als de lezer nu nog aan het lezen is, is hij écht geïnteresseerd. Dit biedt jou de kans om je product of dienst te introduceren. Benoem in het volgende deel van je wervende tekst de USP’s. Geef bewijslast: waarom werkt jouw tandpasta wél? Geef klantervaringen. Onderbouw je verhaal. Benadruk ook in dit stuk van je wervende tekst steeds het voordeel voor de klant.

Volgende zet: onweerstaanbare aanbieding Volgende zet: onweerstaanbare aanbieding

Stap 4: op je doel af

Een heldere Call-to-Action is nu cruciaal voor jouw wervende tekst. Bepaal dus goed:

  •   Wat is het doel van je wervende tekst? Wil je e-mailadressen verzamelen, kliks op een link, likes op Facebook, positieve reviews of bestellingen binnenhalen?
  •   Wie is je doelgroep? Bij wij wil je dit doel bereiken? Kies liefst 1 doel en doelgroep per wervende tekst, dit zorgt voor focus.
  •   Doe een onweerstaanbare aanbieding Bied in je wervende tekst over tandpasta bijvoorbeeld een gratis proefmonster, eerste tube halve prijs of een win-actie.
  •   Wees ongelofelijk duidelijk over je actie! Wat moet de lezer doen? Wat gebeurt er vervolgens? Hoe gaat dat precies? Als de lezer nu twijfelt, haakt hij alsnog af.

Tot slot: het oog wil ook wat

Is je wervende tekst klaar, ben je tevreden? Zet dan de puntjes op de i met de visuele weergave. Zorg voor een prettig leesritme, knallende koppen, een mooie streamer, adbeeldingen en bijschriften. Zo trekt je wervende tekst sneller de aandacht en houd je de aandacht van de lezer vast. Lees hoe in de eerdere blog van mijn collega Martine.

Hulp nodig bij je wervende tekst?

Wil je dat wij meekijken met je wervende tekst? Een training verzorgen voor jou en collega’s? Of geef je de wervende tekst liever helemaal uit handen? Wij helpen je graag! Neem contact op om vrijblijvend te overleggen. Dan laten wij je weten hoe we te werk gaan en wat de kosten zijn.