Nieuwsbrieven: irritant of relevant?

za 23 februari 2019 | Michel

De digitale nieuwsbrief is een ideale tool om je klanten, medewerkers of relaties op de hoogte te brengen. Toch worden nieuwsbrieven vaak weggegooid, nog voor de ontvanger het leest. Hoe schrijf je een nieuwsbrief die je doelgroep wél raakt?

1. Een pakkende kop 

De titel (kop) van je e-mail is doorslaggevend: het bepaalt of je lezer de nieuwsbrief opent of niet. Zorg er dus voor dat de titel en onderwerpregel nieuwsgierigheid opwekken. Kortom: 'De Kop Moet Knallen!' Dat kun je doen door een vraag te stellen, of een actueel thema voorop te stellen. Creëer stopkracht!

2. Korte zinnen 

In een nieuwsbrief schrijf je vaak een korte introductietekst, zodat de lezer daarna kan doorklikken naar het volledige bericht. Je hebt dan vaak maar ruimte voor 50 tot 100 woorden. Besteed die ruimte effectief. Schrijf korte zinnen, gebruik actieve werkwoorden en vermijd de naamwoordstijl. Wees bondig, vat dat samen en kort dat in.

Schrijf daarbij niet over 'features', maar over 'benefits'. Hoe gaat je klant profiteren van jouw aanbod of propositie? Benoem dat als eerst, zo scherp als je kan. Schrap alle 'twijfelwoorden' (zoals 'kunnen' of 'misschien'), dat maakt je aanbod overtuigend.

En vertel het positief. Vermijd negatieve woorden zoals 'niet', 'geen', 'probleem', 'moeten'. 

3. Niet té vaak 

Een trouwe lezer wil je niet kwijtraken. Stuur je lezer alleen een nieuwsbrief als je ook écht nieuws hebt. Vraag je dus af of het nodig is om elke week een nieuwsbrief te sturen. Laat wel regelmatig van je horen, maar zorg ervoor dat het niet irritant wordt. 

4. Sterke call-to-action 

Nieuwsbrieven worden vaak gelezen via de smartphone. Je lezer is dan sneller afgeleid door inkomende appjes of andere bezigheden. Maak de lezer enthousiast, houd zijn aandacht vast en… schrijf een goede call-to-action! Laat de lezer klikken, bestellen of contact opnemen als hij geïnteresseerd is. En gebruik daarvoor enthousiaste taal. 

5. Analyseren 

Het succes van je nieuwsbrief is vaak goed te meten, zeker als je gebruikmaakt van een e-mailprogramma. Kijk dus goed naar die statistieken. Hoeveel procent van de ontvangers klikt op de nieuwsbrief? En welke artikelen krijgen de meeste kliks?