Zo brief je jouw tekstbureau

wo 20 juni 2018 | Lotte

Je gaat een e-mailing sturen, website lanceren of zet een product in de markt. Je schakelt je tekstbureau in voor een topresultaat. En daar draag je zelf óók aan bij. De eerste stap: een goede briefing. Maar… je tekstbureau briefen, hoe doe je dat eigenlijk?

“Zie onderstaande e-mail, kun je hier een persbericht van maken?” Als tekstbureau ontvangen wij nog te vaak een vage briefing. Het is onduidelijk wie de doelgroep is, wat men met de tekst wil bereiken, waarom en wanneer.

Een vage briefing voor je tekstbureau? Een vage briefing voor je tekstbureau?

Bespaar tijd en kosten

Bij een onduidelijk briefing, gaan we uiteraard met jou als klant in gesprek. We vragen je uit over de doelstellingen en insteek. Hier gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Voor ons als tekstbureau - en ook voor jou. Zeker als jij je project ook nog niet helder voor ogen hebt.

Soms doen we zelfs dubbel werk, omdat de copy bij nader inzien toch niet voldoet. Er is vooraf niet goed over nagedacht. Zonde! Kortom: door meer moeite te steken in een goede briefing, werk je uiteindelijk sneller en bespaar je (flink) op kosten bij je tekstbureau.

Bespaar kosten met een goede briefing

Stap 1: wat wil jij bereiken?

De eerste vraag. De belangrijkste vraag voor ons. Altijd. Het gaat ons als tekstbureau namelijk om jouw belang, wij willen je helpen jouw doel te bereiken. Maar dan moeten we wel precies weten wat dat doel is. Wil je bijvoorbeeld:

  •   je organisatie neerzetten als ‘thought leader’
  •   e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten
  •   dat mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief
  •   binnen een week een reactie op je offerte
  •   dat mensen jouw posts op social media delen

Denk hierover na en vertel het je tekstbureau. Dit heeft namelijk veel invloed op de inhoud, toon en vorm van je tekst.

Stap 2: wie leest jouw tekst?

Cruciale informatie: naar wie gaat jouw uiting? Kennen deze mensen jouw organisatie? Waarom horen zij juist nú iets van jou? Wat is hun (lees)niveau? Waar liggen hun interesses? Als wij als tekstbureau jouw doelgroep goed begrijpen, kunnen we hen optimaal bespelen.

Stap 3: welke vraag los jij op?

De volgende stap: verplaats je in je lezer. Welke vraag los jij op? Waar zit hij mee, waar wordt ‘ie warm van? Doe altijd dit gedachte-experiment: de klant opent je e-mail, folder of pagina. Wat verwacht hij nu te lezen? Waarop wil hij antwoord krijgen? Input voor je tekstbureau.

Verras je tekstbureau met jouw plan Verras je tekstbureau met jouw plan

Stap 4: wat is de tone-of-voice?

Zoek een paar teksten die je prettig vindt lezen. Dit zegt je tekstbureau veel meer dan een beschrijving van de tone-of-voice. Vaak kom je namelijk niet veel verder dan ‘een vlotte toon, direct en toch professioneel’. Dit zegt ons... niets. Laat liever zien wat je wilt!

Stap 5: wensen voor de vorm?

Wil je een e-mailing versturen, artikelen of blogs publiceren, SEO-optimaliseren? Bedenk of je al een communicatie-uiting in je hoofd hebt. Verzorgt je tekstbureau ook opmaak? Breng dan alvast in kaart wie de huisstijl beheert en welke logo’s en afbeeldingen er zijn.

Ook belangrijk: welke aanbieding wil je de lezer doen? Een gratis advies, gereduceerd tarief, iets anders? Uiteraard denken wij ook graag met je mee. Maar: hoe concreter jij al bent, hoe sneller je tekstbureau aan de slag kan. Zo bespaar jij dus kosten.

Stuur je briefing naar ons tekstbureau

Uittesten? Brief je tekstbureau!

Ben je benieuwd hoe vlot en doelgericht wij als tekstbureau jouw opdracht uitvoeren - als we jouw scherpe briefing ontvangen? Schakel ons direct in. Stuur je briefing. Of maak eerst kennis met ons tekstbureau in een gratis ideeënsessie.